باری این چنین است ...

دردم از یار است و درمان نیز هم

باری این چنین است ...

دردم از یار است و درمان نیز هم

دست نوشته های باروت نم کشیده

متن زیر اپیزودی از یک چهارگانه در خصوص کارگردان های ایرانی است که هر اپیزود به کسی سپرده شده است.

***


هوالحبیب


عجیب روزگاری است این روزها.

به من می گویند فیلم ساز نمی تواند خبرنگار هم باشد و از یک جشن گزارش بگیرد و اگر بگیرد می گیریمش؛ آخر یعنی چه؟

هرچند تا بوده همین بوده و به قول یار: «منکه میدونم گوشت قربونی اسماعیل نیست ابراهیمه». همیشه تا نوبه ی ما می شود آسمان می تپد.

از ازل دست به هرکاری می زدم به مشکل بر می خوردم. یادش بخیر برای «برج مینو» اسپانسر گفته بود باید از شرکت من در فیلم اسم برده شود و من مانده بودم چطور اسم یک شرکت پفک نمکی را در فیلمی جنگی بگنجانم و بالاجبار اسم فیلم را عوض کردم. از این دست مشکل ها بسیار داشته ام.

من تنها زمان نام گذاری «به نام پدر» دلم کمی خنک شد. آن سال ها که پیتزا خوری برای خودش کلاسی داشت، بنده زاده هر روز زنگ می زد و پیتزا سفارش می داد. فروشنده که می پرسید به نام کی بفرستم، بنده زاده که پول به این چیزها نمی داد، می گفت:به نام پدر. این موضوع برای جیب من معضلی شده بود ولی نمی خواستم مستقیم به رویش بیاورد تا اینکه با اسم فیلم «به نام پدر» کار خودم را کردم و بنده زاده دیگر پیتزا نخورد.

زندگی برایم سخت شده، هر روز به من گلایه می کنند چرا بعد توقیف «به رنگ عرق وان» فیلم خوبی نساخته ام؛

اما چه کسی می داند فیلم برود ارشاد سکانس برگردد یعنی چی؟

سکانس برود پلان برگردد یعنی چی؟

پلان برود فیلم تو «قیف» برگرد یعنی چی؟

داغون شدم آقو، لهِ لهم.

 

نظرات 13 + ارسال نظر
حسین درزی دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 16:06 http://borkhani.mihanblog.com

وری نایس . {مختصر و مفید}
سکانس برود پلان برگردد یعنی چی؟
به نظر من این جمله ات خیلی باحال بود .خیلی خندیدم . ممنون .

ممنون حسین جان
هلاک این سرعت عملتم

حسین اسکندی دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 18:38 http://far713.blogfa.com

گل کاشتی بازم.
فقط نتونستم چیزی از"به رنگ عرق وان"بفهمم!
بنده خدا حاتمی کیا!امیدوارم گزارش یک جشنش مثل به رنگ ارغوان نشه!پنج سال توقیفش کنن،بعد بهش جایزه بدن،بعد تو تی وی هم پخشش کنن!این همه تناقض برای چی؟!
گرچه گزارش یک جشن تو جشنواره رفت و دیگه تموم شدست.امیدوارم رنگ اکران رو بینه.امیدوارم.

ممنون حسین جان
به رنگ عرق وان شوخی با اسم به رنگ ارغوان بود.
من هم امیدوارم فیلمش اکران شده
کاش به ایرادات متن هم اشاره می کردی تا رفع اشکال منم.

محمد جویا (masja) دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 20:09 http://enseraf.blogfa.com

مثل همیشه چندین بار متنت رو خوندم , الان فقط می تونم یگم فراتر از خوب بود .
من عاشقانه فیلم های حاتمی کیا رو دوست دارم و کورکورانه روی تک تک سکانس های فیلم هاش متعصبم . دست خودم هم نیست تنها جایی که نمی تونم با انتقاد کنار بیام نقد کارهای حاتمی کیا است .

ممنون من هم یکی از طرفداران همیشگی سینمای حاتمی کیام.
فکر می کردم طرفدارای حاتمی کیا از این متن دلخور بشن؛ خوشحالم که اینطوری نشد.
کاش از نقد خوبت هم بهره مندم می کردی.

حسین اسکندی دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 23:51 http://far713.blogfa.com

آقا زوره مگه...وقتی ایرادی پیدا نکردم چی بگم خو؟!
جدا خیلی خوب نوشته بودی.
خیلی خوب از اسم فیلمها استفاده کرده بودی برای نوشتت.خوب توجیه آورده بودی براشون...مخصوصا برای به نام پدر.
فقط من فکر میکردم"به رنگ عرق وان"رو با هدف خاصی نوشتی که الان میگی نه.فقط قصدت شوخی بوده!که اگه این بوده میگم که این کلمه"مقوا"بوده.خوب شد حالا!
ولی به نظرم میتونستی یه شوخی بامفهم با این اسم کنی.تواناییش رو داشتی.ولی بازم میگم مثل همیشه خوب بودی.منتظر اپیزودهای بعدیم.ده نمکیم توش باشه ها.همینطور فرهادی.مهرجویی هم خوبه.چیزی درمورد فراستی نداری؟بنویس بده میلاد صفویان!

حالا شدی پسر خوب
تا میتونی متن های منو بکوب
والا فعلا قسمت من ابراهیم بود اگه خدا بخواد سراغ دیگر عزیزان هم خواهیم رفت.

دختر نامرئی سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:39

خوب بود مخصوصا قسمت برج مینو
فقط به نام پدرش یه مقدار بی نمک بود و این اصطلاح "تو قیف" که دیگه خیلی دمده شده
اما اخرش که سکانس بره پلان برگرده نو اوری داشت
امیدوارم بعدی ها با نمک تر و خلاقانه تر از این باشه (چون با اسم فیلم ها زیاد مطلب کار شده موضوع جدید نیست و نویسنده باید بتونه حقشو از کلمات بگیره )

از نقد صریج و بی پردت خیلی ممنونم. این ریز بینی ها باعث پیشرفت میشه تا دفعه دیگه کار بهتری انجام بدم.

پدرام سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 14:16 http://www.pedram93.blogfa.com

خوب بود ، هوالحبیب را همینجوری نوشتی یا ..........
بار اول خیلی خوب نفهمیدش ، بار دوم قشنگتر شد ، نکته های ریزش را دیدم ،
من با قسمت به نام پدر خیلی حال کردم !!!!!!!!!
ایراد خاصی ام نداشت ................

ممنون. هوالحبیب به نامه نگاری های به رنگ اغوان اشاره داره.

حسین اسکندی سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 23:15 http://far713.blogfa.com

البته تو به رنگ ارغوان به جز هو الحبیب از عنوان های دیگه ای هم استفاده میشد...

درسته ولی منکه نمی تونستم همشونو استفاده کنم. شاخص ترینشون این بود.

فرید دانش فر سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 23:41 http://www.istgaheman.blogfa.com

اولن که بگم در نیومده!
رضا خوب شده، اما بهتر از این میتونست باشه. یعنی کوتاه نوشتی، میشد بیشتر بنویسی، چون جای کار داشت.
راستی، توی نوشته'های خودت از تکه کلام'های روز استفاده نکن؛ مگه موارد استثنا.
کاش میشد این متن'ها رو با هم بنویسیم. خیلی دوست داشتم و دارم.

خودمم قبول دارم در نیومده به دلایلی نخواستم بیش از این وقت بذارم کوتاه نویسیش هم به دلیل کمبود جا بود خیلی بیشتر بود کمش کردم.
ممنون از انتقادات سازنده ات.
منم خیلی دوست دارم بشینیم دور هم بخونیم و بنویسیم.
برای نمایشگاه بهت خبر می دم.

مهدی میرباباپور پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 03:00 http://meh-di.blogfa.com

سلام رضا ابراهیم هم ابراهیم قدیم
ولی متن تو عالی بود
حاتمی کیای الان را زیاد دوست ندارم

سلام بر آقا مهدی برادر گل
ممنون
من هم قدیم ها بیشتر دوستش داشتم ولی الان هم ...

الناز پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:56 http://www.shasusa.blogfa.com

چقدر قشنگ بود. خیلی خوشم اومد. به رنگ ارغوان رو که بیرنگ کردن با اون وضع نمایشش. واقعا خدا به حاتمی کیا صبر باید بده.

ممنون.خوشحالم که خوشت اومده.

سعیده خلجی جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:12

با اجازه لینک کردم شما رو

اجلزه ما هم دست شماست فقط کاش آدرس وبتون رو هم می ذاشتین منم استفاده می کردم.

سعیده خلجی جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 20:02 http://saeideh.blogfa.com

این هم آدرس

خوشحال میشم سر بزنید

حتما سر می زنم.

آرزو جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 21:28

سلام نوشته های خیلی خوبی دارین... منم برای انتخاب شدنتون برای مسابقه همشهری جوان به شما تبریک می گم... خیلی کارهای حاتمی کیا رو دوست دارم، از این متن هم خوشم اومد... موفق باشین

خیلی ممنون لطف دارین
خوشحالم که مورد توجهتون قرار گرفته.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد